Skip to content
24/7NewsPaper
Back to feed
SVT Nyhetersvt.se

Norberg återkrävs på drygt 4,3 miljoner av Skolverket efter lärarlönelyftet (opens original article in a new tab)

TL;DR

Norbergs kommun återkrävs 4,3 miljoner av Skolverket efter felaktig hantering av statsbidraget Lärarlönelyftet, där flera lärare inte fick rättade löneökningar.

  • Skolverket återkräver drygt 4,3 miljoner från Norbergs kommun efter felaktig hantering av statsbidraget Lärarlönelyftet.
  • 67 lärare drabbades under åren 2017-2025 av mindre eller ingen löneökning som de hade rätt till.
  • Skolverket har polisanmält Norbergs kommun och kommer inte att ge fler statsbidrag tills pengarna är återbetalade.
  • Fallet kopplas till liknande brister i Säters kommun där samma skolchef tidigare erkänt fusk.

Conversation

No comments yet

Threaded discussion is coming next — this is where the community conversation about this story will live.