Skip to content
24/7NewsPaper
Back to feed

Staten går in som delägare i ny kärnkraft (opens original article in a new tab)

TL;DR

Regeringen går in som delägare i ny kärnkraftsbyggnad i Sverige, med 60 procent ägande i bolaget.

  • Regeringen och Videberg Kraft har enats om ett avtal för statligt stöd till ny kärnkraft i Ringhals.
  • Staten kommer att äga 60 procent av bolaget som bygger nya reaktorer, medan Vattenfall och Industrikraft äger 20 procent var.
  • Avtalet om finansiering ska överlämnas till EU-kommissionen för bedömning, med ett beslut väntat under 2027.

Conversation

No comments yet

Threaded discussion is coming next — this is where the community conversation about this story will live.