Staten går in som delägare i ny kärnkraft (opens original article in a new tab)
Regeringen går in som delägare i ny kärnkraftsbyggnad i Sverige, med 60 procent ägande i bolaget.
- Regeringen och Videberg Kraft har enats om ett avtal för statligt stöd till ny kärnkraft i Ringhals.
- Staten kommer att äga 60 procent av bolaget som bygger nya reaktorer, medan Vattenfall och Industrikraft äger 20 procent var.
- Avtalet om finansiering ska överlämnas till EU-kommissionen för bedömning, med ett beslut väntat under 2027.
Conversation
No comments yet
Threaded discussion is coming next — this is where the community conversation about this story will live.