Skip to content
24/7NewsPaper
Back to feed
Aftonbladetaftonbladet.se

Staten blir delägare i kärnkraftsbolag: ”Historiskt” (opens original article in a new tab)

TL;DR

Regeringen blir delägare i kärnkraftsbolaget Wideberg Kraft och ger ekonomiskt stöd för byggandet av ny kärnkraft vid Ringhals. Staten kommer att äga 60 procent av bolaget, medan Vattenfall och Industrikraft behåller 20 procent var. Regeringen varnar för att en rödgrön valseger skulle leda till att ingen ny kärnkraft byggs.

  • Regeringen har kommit överens med Wideberg Kraft om statligt stöd och delägande i bolaget.
  • Staten kommer att äga 60 procent av Wideberg Kraft, medan Vattenfall och Industrikraft behåller 20 procent var.
  • Regeringen varnar för att en rödgrön valseger skulle leda till att ingen ny kärnkraft byggs.

Conversation

No comments yet

Threaded discussion is coming next — this is where the community conversation about this story will live.