Det er påfallende hvem regjeringen ønsker å la nyte godt av helsedata (opens original article in a new tab)
Regjeringen planlegger å gjøre syntetiske helsedata tilgjengelig for teknologiselskaper og legemiddelindustri, noe som reiser spørsmål om bruk og fordeling av dataene.
- Regjeringen ønsker å gi teknologiselskaper og legemiddelindustri tilgang til syntetiske helsedata.
- Det reises spørsmål om hvem som skal få inntektene fra helsedata og hvordan de skal brukes.
- Det er usikkerhet rundt klinisk nytteverdi av å bruke helsedata i KI-modeller.
- Klinikere bekymrer seg for at behovsprinsippet i helsevesenet kan svekkes ved bruk av kommersielle aktører.
Conversation
No comments yet
Threaded discussion is coming next — this is where the community conversation about this story will live.