Skip to content
24/7NewsPaper
Back to feed
Aftenpostenaftenposten.no

Det er påfallende hvem regjeringen ønsker å la nyte godt av helsedata (opens original article in a new tab)

TL;DR

Regjeringen planlegger å gjøre syntetiske helsedata tilgjengelig for teknologiselskaper og legemiddelindustri, noe som reiser spørsmål om bruk og fordeling av dataene.

  • Regjeringen ønsker å gi teknologiselskaper og legemiddelindustri tilgang til syntetiske helsedata.
  • Det reises spørsmål om hvem som skal få inntektene fra helsedata og hvordan de skal brukes.
  • Det er usikkerhet rundt klinisk nytteverdi av å bruke helsedata i KI-modeller.
  • Klinikere bekymrer seg for at behovsprinsippet i helsevesenet kan svekkes ved bruk av kommersielle aktører.

Conversation

No comments yet

Threaded discussion is coming next — this is where the community conversation about this story will live.